Kaip automobilių taršos mokestis paveiks pirkėjus bei automobilių tvarkytojus?
Jau nuo 2020 metų liepos mėnesio planuojamas automobilių taršos mokestis, kuris gerokai patuštins pirkėjų kišenes.
Seime yra rengiamas taršos mokesčio įstatymo projektas, kuris planuojamas patvirtinti 2020 metų liepos mėnesį. Nuo liepos mėnesio automobilių pirkėjams teks gerokai patuštinti kišenes. Šis mokestis bus taikomas tik lengviesiems (M1 ir N1 klasės) automobiliams ir jį savininkui reikės mokėti tik vieną kartą - įregistruojant automobilį regitroje. Mokesčiui daroma išimtis istoriniams automobiliams. Žemiau pateikiame lentelę, kurioje nurodyti mokesčio tarifai:
Išmetamas CO2 kiekis, g/km |
Mokesčio dydžiai pagal transporto priemonės naudojamų degalų rūšį, Eur |
|||
nuo |
iki |
Dyzelinas1 |
Benzinas2 |
Dujos3 |
0 |
115 |
0 |
0 |
0 |
116 |
130 |
80 |
0 |
0 |
131 |
140 |
110 |
40 |
36 |
141 |
150 |
170 |
55 |
50 |
151 |
160 |
220 |
85 |
77 |
161 |
170 |
270 |
110 |
99 |
171 |
180 |
320 |
135 |
122 |
181 |
190 |
370 |
160 |
144 |
191 |
200 |
420 |
185 |
167 |
201 |
210 |
460 |
210 |
189 |
211 |
220 |
480 |
230 |
207 |
221 |
230 |
500 |
240 |
216 |
231 |
240 |
560 |
250 |
225 |
241 |
250 |
600 |
280 |
252 |
251 |
260 |
640 |
300 |
270 |
261 |
270 |
700 |
320 |
288 |
271 |
280 |
760 |
350 |
315 |
281 |
290 |
820 |
380 |
342 |
291 |
300 |
880 |
410 |
369 |
301 |
310 |
940 |
440 |
396 |
311 |
320 |
1000 |
470 |
423 |
321 |
330 |
1060 |
500 |
450 |
331 |
340 |
1120 |
530 |
477 |
341 |
350 |
1180 |
560 |
504 |
351 ir daugiau |
1400 |
590 |
531 |
Mokestis bus taikomas benzinu, dyzelinu ir dyzelinu/dujomis varomiems automobiliams. Žemiau pateikiame formules, kaip reikia apsiskaičiuoti išmetamą CO2 kiekį iš automobilio:
1. Kai transporto priemonė varoma benzinu, benzinu/dujomis, benzinu/etanoliu, benzinu/etanoliu/dujomis, etanoliu ir etanoliu/dujomis, išmetamas CO2 kiekis gramais vienam kilometrui apskaičiuojamas:
kai transporto priemonė yra su rankine pavarų dėže:
QB = 0,047 × m + 0,561 × p + 56,621,
čia:
QB – benzinu (dujomis, etanoliu) varomos transporto priemonės išmetamas CO2 kiekis, g/km,
m – parengtos eksploatuoti transporto priemonės masė, kg,
p – didžiausia transporto priemonės variklio galia, kW,
kai transporto priemonė yra su automatine pavarų dėže:
QB = 0,102 × m + 0,328 × p + 9,481.
2. Kai transporto priemonė varoma dyzelinu ir dyzeliniu/dujomis, išmetamas CO2 kiekis gramais vienam kilometrui apskaičiuojamas:
kai transporto priemonė yra su rankine pavarų dėže:
QD = 0,108 × m – 11,371,
čia:
QD – dyzelinu (dujomis) varomos transporto priemonės išmetamas CO2 kiekis, g/km,
kai transporto priemonė yra su automatine pavarų dėže:
QD = 0,116 × m – 6,432,
3. Kai transporto priemonė varoma benzinu/elektra, benzinu/elektra/dujomis, dujomis/elektra ir dyzelinu/elektra, išmetamas CO2 kiekis gramais vienam kilometrui apskaičiuojamas:
QE = 0,116 × m – 57,147
čia:
QE – elektra (dyzelinu, benzinu, dujomis) varomos transporto priemonės išmetamas CO2 kiekis, g/km.
Kaip šis įstatymas paveiks automobilių tvarkytojus?
Šis įstatymo projektas yra labai nepalankus gyventojams, tačiau pirkėjai pradės rinktis ar pirkti senesnį automobilį, varomą iškastiniu kuru ar truputį naujesnį, varomą elektra, kadangi elektra varomi automobiliai nebus apmokestinami, o žmonės, kurie seniai svajojo apie elektra varomą transporto priemonę, kaip tik pasiteisinimą, kodėl jau gali įsigyti nors ir brangesnį, bet išsvajotą automobilį. Kadangi taršos mokestis siekia net iki 530 eurų, tai pardavėjams bus vis sunkiau parduoti dyzelinu varomus automobilius ir transporto priemonių tvarkytojams atkeliaus vis daugiau naujesnių transporto priemonių išregistravimui. Taip pat automobilių perdirbėjai jau pastebėjo padidėjusį naujesnių automobilių išregistravimo poreikį dėl 1000 Eurų paramos perkant naują, mažiau taršų automobilį. Naujesnės transporto priemonės turi didesnę vertę detalių rinkoje, yra didesnė tikimybė jas pakartotinai panaudoti, tad perdirbėjams bus lengviau pasiekti nurodytų transporto priemonių perdirbimo bei pakartotinio panaudojimo reikalavimus. Tad automobilių tvarkytojams ateina lengvesni laikai, bus lengviau padengti automobilių tvarkymo kaštus, sumažės neigiamą vertę turinčių transporto priemonių.